RECENZE: Jaká je Hřebejkova Nevinnost? U mě dobrý.
Pro většinu diváků zůstává tvůrčí tandem Hřebejk a Jarchovský autory Pelíšků, filmu, který historii nereflektuje, ale přepisuje do podoby vycházející vstříc lidovým potřebám sebeidentifikace a falešným představám o naší národní povaze. Tvůrci v Pelíškách vytvořili vlastní verzi minulosti, z níž odsunuly reálné konflikty pryč a nahradily je hladivým a kýčovitým sebedojímáním. Po řemeslné stránce trpí Pelíšky scénářem rozpadajícím se na jednotlivé komické scénky a marnou snahou režie vtisknout tomu ucelený tvar; herci své role přehrávají a vtipným glosám obětují věrohodnost děje i postav. I když se následujícím filmem Musíme si pomáhat tvůrci pokusili o vážnější téma, výsledek se v mnohém blížil Pelíškům: postava Boleslava Polívky opět přejímá stereotypní představy o češství a navzdory snaze o kontroverzi je nakonec divák ujištěn, že my Češi jsme navzdory některým nepěkným povahovým rysům přece jen pašáci.
Hřebejk s Jarchovským měli od začátku ctižádost dělat něco víc než pouhou zábavu, přičemž filmy z minulosti jim šly o poznání lépe, než ty ze současnosti (Horem pádem, Medvídek). Jejich úvahy nikdy nepřekračovaly hloubku obecného společenského konsenzu. I proto Kawasakiho růže mohly vzniknout až v nedávné době, kdy se méně jednoznačný pohled na minulost stal součástí běžné společenské diskuze. Čím blíže současnosti, tím méně jednoznačný společenský konsenzus a tím rozpačitější vyznění filmů. Hřebejk ani Jarchovský nejsou žádnými obrazoborci, kteří by přinášeli opravdu provokativní a originální myšlenky. Pouze reflektují život společnosti, i když nikoli Bleskově bulvární, ale spíš ten všednodenní. V tomto směru nijak nevybočuje ani jejich poslední film Nevinnost, přesto zaujímá ve filmografii tvůrců výrazné místo. Tentokrát se autoři primárně soustředili na vnitřní život svých hrdinů a vzdali se snahy vyjadřovat se k obecným tématům. Výsledkem je film, který působí věrohodněji, než cokoli co dosud natočili.
Výrazným pozitivem Nevinnosti je především vysoká řemeslná kvalita všech jeho složek. Počínaje scénářem Jarchovského, nyní víc obrazného, s dialogy, které nebrzdí děj a nestrhávají na sebe pozornost vtipným „hláškováním“. Kamera s šedivě melancholickými barvami je jedna z nejlepších, jaké jsem v posledních letech v českém filmu viděl, srovnatelná snad jen s kamerou Pusinek. A k obrazu dokonale ladí hudba Vladivojny, která tentokrát není jen doplňkem obrazu, ale jeho rovnocennou složkou.
V hereckých výkonech je vyzdvihována zcela oprávněně Aňa Geislerová, která svou standardní řízenou hysterii doplnila polohou křehké zranitelnosti a dodala svému projevu hloubku a cit. O nic hůře zahrané však nejsou ani ostatní postavy, i když jejich party nejsou tak výrazné a divácky vděčné. Ale právě v podřízenosti herců záměrům filmu a v omezení bezúčelného exhibování spočívá kvalita jejich herectví. Režie Jana Hřebejka je promyšlená a vyhýbá se všemu přemrštěnému, nehodnotí, ale zaujímá ke svým postavám odstup.
Výsledkem tohoto přístupu je znepokojivá nejednoznačnost dění na plátně, blízká vnímání skutečnosti v běžném životě a která účinně vtahuje diváka do děje. Tu prolomí až postava Aňi Geislerové ve scéně u jezera, když v monologu odkryje smysl dění, který doposud divákovi unikal. Kdyby film skončil v této chvíli a s takto realisticky otevřeným koncem, jednalo by se o mistrovský kousek. Bohužel film pokračuje dál. Dosavadní dramatickou nejednoznačnost nahrazuje žánrovou doslovností, ze které je cítit scénáristická konstrukce a rozbíjí tím doposud budovanou iluzi reálného života.
Nejvíce mě ale potěšilo, s jakou důsledností a citem pro detail tvůrci budovali svou filmovou fikci. Svůdná lolitka působí na diváka skutečným infantilně erotickým kouzlem, divák si nemusí nic domýšlet a představovat, jak je to v českých filmech obvyklé: „a teď si jako představte, že je tahle holka svůdná“, ale jednoduše ta svůdnost na něj z plátna vyzařuje. Dokonce i její milostné verše a vzkazy nejsou žádnou narychlo spíchnutou surovinou předstírající poetično pro potřeby scénáře, ale plnokrevnou poezií, která má své osobité kouzlo.
Oproti starším filmům Hřebejka a Jarchovského bylo tentokrát v sále kina výrazněji pusto. Na odpoledním nedělním představení v pražském multikině jsme se sešli jen čtyři diváci. Jakoby se potvrdilo to nejhloupější klišé o tom, že mezi kvalitou filmu a jeho komerční úspěšností panuje nepřímá úměrnost. Doufám jen, že to neodradí tvůrce od nastoupené cesty.
Martin Vaněk
Tomáši Halíkovi jen schází smysl pro humor
Nemohu se zbavit dojmu, že celá epizoda kolem kritiky Charlie Hebdo Tomášem Halíkem není ničím jiným, než bouří ve sklenici vody, v níž nejde o žádné velké ideje, ale pouze o fakt, že Tomáš Halík jednoduše nerozumí tomu, co to je humor.
Martin Vaněk
Zápisky šílencovy: Boží bojovníci proti islamistům
Jako kajícný důkaz opravdovosti svého obrácení na víru havlismu, přislíbil Bohuslav Sobotka americkému Kongresu aktivní účast Česka v boji proti terorismu na Blízkém východě.
Martin Vaněk
Zápisky šílencovy: Pražská kavárna na kolenou
Miloš Zeman dostál své pověsti geniálního stratéga a zákulisními machinacemi dosáhl toho, že se káva dostala na seznam zakázaných látek. Pražské kávarně tím zasadil nečekaný úder.
Martin Vaněk
Zápisky šílencovy: Úniky na Lince důvěry
Z českých policejních složek, známých svou informační inkontinencí, unikly další zneklidňující podrobnosti ohledně prezidentova návratu z Číny.
Martin Vaněk
Zápisky šílencovy: Další případ diskriminace
Českou zdravotní školou, neblaze proslulou diskriminací dvou muslimských dívek, otřásá další skandál. Tentokrát je stěžovatelem párek lidojedů, kterým bylo hrubě upřeno lidské právo na teplý oběd.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
ANALÝZA: Válečný kabinet se sype kvůli zájmům Netanjahua
Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Po protestu ministra obrany se přidal i člen válečného kabinetu Benjamin Ganc. Chtějí od Netanjahua...
Rušte dětská lůžka, vybízí pojišťovna špitály. Ve hře jsou denní stacionáře
Premium Pediatrů je málo, dětských oddělení moc a ne všechna využita. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP)...
Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají
Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...
V Maďarsku havaroval na Dunaji motorový člun. Dva lidé zemřeli, pět se pohřešuje
Dva lidé zemřeli při lodní nehodě na řece Dunaj severně od maďarské metropole Budapešti, uvedla v...